Pienin suurin askelin, yhdessä, asiakkaan tahdissa

Tarmo päättyy – valmentajat kiittää

”Tärkein kokemus oli, että yhdessä etsimme minulle työpaikkaa ja mietimme ratkaisuja eteen tuleviin ongelmiin. Tunsin, että te halusitte oikeasti auttaa, ja siihen mihin minä tarvitsin apua, ettei ollut sellaista valmista ratkaisua, että mene tuonne nyt. Oli tosi tärkeää saada jakaa asioita koko pitkän yhteisen matkan.”

Tarmon pian päättyessä me valmentajat olemme lukeneet asiakaspalautteita huolella, nöyrinä ja kiitollisina. Tarmo-valmentajana on ollut hyvä olla – erityisesti kolmesta syystä. Valmentajakohtaiset asiakasmäärämme ovat olleet sellaisia, että työtä on ollut mahdollista tehdä tavoitteidemme mukaisesti asiakaslähtöisesti yksilöllisenä valmennuksena. Toinen tekijä on ollut työhönsä sitoutunut osaava tiimi sekä monialainen työyhteisö. Töitä on tehty ilolla yhdessä – asiakas keskiössä. Kolmas merkittävä asia ovat upeat kanssatoimijat: yhdessä ollaan enemmän kuin osiemme summa.

Tarmo. 2.5 vuotta. 511 asiakasta. Kullakin heistä oma tarinansa ja oma polkunsa. Osalla asiakkaista siirtymät työelämään ovat olleet nopeita: on tarvittu vain muutama tapaaminen ja yhteinen oivallus. Toiset polut ovat olleet pitkiä ja vaiherikkaita. Valmentajina koemme arvokkaaksi sen, että olemme voineet työskennellä asiakkaan tahdissa. Tämä on meistä supertärkeää: tavoitteidensa saavuttamiseksi ihmiset tarvitsevat yksilöllistä ja omaan elämäntilanteeseen sopivan mittaista tukea.

Olemme myös ymmärtäneet, että asioita kannattaa hämmästellä yhdessä asiakkaan kanssa. Asiantuntija- ja asiakaskeskeisyydellä on valmennuksessa oma paikkansa, mutta kun tietoa rakennetaan yhdessä, voi aueta ihan uusia näkökulmia. Parhaimmillaan syntyy oivalluksia, joita kumpikaan osapuoli ei voi yksin saavuttaa.

Lisäksi meistä on ollut tärkeää iloita kaikista niistä pienistä askelista, joita rohkeat asiakkaamme ovat ottaneet. Niin yhdessä asiakkaan kanssa kuin tiimissä. Pieni asia voi olla yksilön elämässä suuri. Ja jaettu ilo on paras ilo. Sen voimin on menty eteenpäin.

Loppuun vielä mietittävää: Kohtele asiakasta niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan VAI Kohtele asiakasta niin kuin hän haluaa itseään kohdeltavan?

Haikein mutta hyvillä mielin lähdemme kohti uusia seikkailuja.

Tarmo-valmentajat kiittää ja kumartaa.